Tuesday, October 25, 2011

Kuda

http://wanzulhamli.com/blog/?p=122



Minyak naik? Terus saya buat keputusan untuk membeli moto. Setelah di pikir-pikir, skuter Modenas Elegan menjadi pilihan. Namun disebabkan “financial limitation” rumah baru, elegan terpakai menjadi taruhan. Alhamdulillah, setelah 3 bulan memiliki “kuda” baru ini, tiada masalah. Malah penjimatan sehingga setengah k sebulan dpt  dijimatkan. Kenaikan harga minyak dan juga lokasi ofis yang baru memaksa saya membuat pilihan ni…bak kata Pak Lah (kunun), “berubah”.
Beberapa penambahan aksesori skuter dibuat secara DIY bersama sifu-sifu elegan yang lain. Hon dan “running light”, semua atas “safety purposes”. Seronok rupanya naik skuter. Tanpa penukaran gear secara manual (auto), memang mudah bergerak disekitar KL. Lagi-lagi kalau bergerak di atas highway Ampang-KLCC atau Putrajaya-KL, memang jauh mata memandang berbanding memandu Perdana V6 (bergerak seminggu sekali)  yang sememangnya banyak “view limitation”.
Dengan seat yang luas permukaanya untuk penunggang dan pembonceng, dan juga ruang yang besar untuk menyimpan barang, memang memberi banyak kelebihan kepada Modenas Elegan. Isian penuh petrol hanya 8.5 liter atau RM17, dan sejauh 280km dengan mudah dapat dicapai.  Cuma kekurangannya ialah, terpaksa lebih berhati-hati atau “extra pre-caution” semasa menyelit di “traffic jam” berbanding dengan motor kapcai yang lain. Bergerak membelah “traffic” amat mudah tetapi jika tersilap langkah memang bahaya.
Sekali-skala dapat juga dipulas “throttle” sehingga kelajuan 130KMH namun hanya untuk beberapa saat. Tidak berani untuk diteruskan…hehe

No comments:

Post a Comment